Múzeumpedagógiai kínálatunk
Nagy örömünkre szolgál, hogy évek óta nagy számban érkeznek hozzánk középiskolai csoportok, hogy megtekintsék állandó és időszaki kiállításainkat, tárlatainkat. Reméljük, hogy ezek a látogatások hasznos és érdekes ismereteket nyújtanak a 6-18 éves korosztály számára.
Szeretnénk, ha előadásaink, múzeumi óráink minél jobban illeszkednének az iskolák tanterveibe, és a NAT-ba. Olyan múzeumpedagógiai csomagokat igyekeztünk kidolgozni, amelyek nemcsak elmélyítik az iskolában tanult történelmi és biológiai anyagot, hanem a már megszerzett ismereteket új kontextusba helyezik, új megközelítésben tárgyalják, és még érdekesebbé teszik a tantárgyakat. Reményeink szerint ezek a foglalkozások felkeltik az ifjúság érdeklődését a múzeumok világa iránt, és hasznos segítséget jelentenek a tanárok munkájához is.
A múzeumpedagógiai órák ára: 1000 Ft/fő
Időtartam: 60 perc
Egyeztetés, regisztráció, érdeklődés: vattayliliana@semmelweis.museum.hu
A foglalkozások helyszíne a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (1013 Budapest, Apród u. 1-3.), amennyiben ezt külön nem jelöltük.
Kedvezményes vasúti utazáshoz kérjük, hogy a letölthető dokumentumot töltsék ki és juttassák vissza a tarlatvezetok@semmelweis.museum.hu vagy a vattayliliana@semmelweis.museum.hu címre. Időpont egyeztetése miatt kérjük keressék telefonszámainkon a tárlatvezetői szolgálatot (+36-1-375-3533, +36-1-201-1577). A fogadónyilatkozat nem jogosít fel kiállításokra való ingyenes belépésre, valamint múzeumi programokon való automatikus részvételre.
Múzeum
H-1013 Budapest I., Apród utca 1-3. +36-1-375-3533
Nyitva keddtől vasárnapig 10:00 és 18:00 óra között, Hétfőn zárva
Könyvtár és Adattár
H-1023 Budapest II., Török utca 12. +36-1-212-5421
Nyitva hétfőn és kedden 9:00 és 17:00 óra között.
Arany Sas Patikamúzeum
H-1014 Budapest I,. Tárnok u. 18.
Múzeumpedagógiai ajánlatuk
Kirekesztéstől az inklúzióig. A gyógypedagógia története (11-18 ÉV)
Mit jelentett régen, ha valaki “váltott" vagy "alácsempészett" gyermek volt? Hogyan gondoskodtak a közösségek a múltban a fogyatékkal élőkről? Múzeumunk új, érzékenyítő foglalkozásain a gyógypedagógia történetét mutatjuk be csoportmunkán és forráselemzésen keresztül, áttekintve a fogyatékkal élő, akadályozott emberekkel kapcsolatos attitűdöket az ókortól napjainkig. Az órákat a csoportok igényeire szabjuk, így bárkinek szeretettel ajánljuk!
Az élet útja. A szülés és születés története korszakokon át (14-18 ÉV)
Foglalkozásunk a szülészet korszakokon átívelő történetét mutatja be: hogyan ismerte meg lassan az orvostudomány az emberi testtel együtt a szülés folyamatát, milyen volt az elmúlt korokban a gyermeket váró és szülő nők helyzete, milyen lehetőségeik voltak? Hogyan ismerte fel Semmelweis Ignác, hogy a gyermekágyi láz legjobb ellenszere a kézmosás, és mi volt Tauffer Vilmos szerepe az első sikeres császármetszések elvégzésében? Az elsősorban a 18–20. század áttöréseit részletező, csoportmunkát, forráselemzést is tartalmazó foglalkozást biológia és történelem iránt érdeklődő diákoknak ajánljuk.
VARIATIONES.Változatok a sebészeti eszközök fejlődésére (14-18 ÉV)
Legújabb időszaki kiállításunk a sebészet történetéből és múzeumunk igen gazdag raktári anyagából merítve azt mutatja be testközelből, hogy milyen sokfélévé fejlődtek az elmúlt évszázadok alatt a leggyakrabban használt sebészeti eszközök. A gyűjteményi kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozás részletesen és bőségesen illusztrálva ismertet meg a műtéti és szülészeti eszközök formáinak, funkcióinak fejlődésével, így elsősorban a biológia és az orvostörténelem iránt különösen érdeklődő diákoknak, illetve az egészségügyi iskolák tanulóinak ajánljuk.
Ragályos kórok – nagy járványok a történelem folyamán (11-18 év)
A foglalkozás a pestistől a spanyolnátháig, több, a történelmet befolyásoló nagy járványt mutatja be. A diákok nemcsak a különböző kórok érdekes történetét ismerhetik meg, hanem a múzeum kiállításában lévő műtárgyakat is felfedezhetik.
Háborús mindennapok - érdekességek az I. világháború történetéből (11-18 év)
Az első világháború mindennapjai sok küzdelmet tartogattak nemcsak a fronton harcoló katonának, hanem az otthon maradott lakosságnak is. Hogyan étkeztek? Mit fogyasztottak tea helyett? Mivel közlekedtek? Hogyan tartották a kapcsolatot szeretteikkel? Ezekre és más kérdésre is választ kapunk a múzeumpedagógiai órán. Előzetes eseménytörténet ismerete az órán való részvételhez nem szükséges.
Semmelweis (8-18 év)
Játékos, interaktív foglalkozás keretében megismerkedünk Semmelweis Ignác, az „anyák megmentője” izgalmas életútjával és az orvoslásban játszott kiemelkedő szerepével. A foglalkozást a csoportok igényeire szabva, az életkori sajátosságoknak megfelelően alakítva tartjuk. Alsó tagozatos csoportjainknak csoportmunkán alapuló játékos foglalkozás, felső tagozatos és középiskolás csoportjainknak pedig egy Semmelweis alakját középpontba állító, drámapedagógiai elemeket felhasználó foglalkozás formájában mutatjuk be névadónk egyedülálló történetét.
Hippokratésztől Semmelweisig. Orvostörténeti barangolás (8-18 év)
A program során a diákok kis csoportokban dolgozva fedezhetik fel a nemzetközi és különös tekintettel a magyar orvostörténet legfontosabb mérföldköveit és fejlesztéseit. A programot rugalmasan a korosztályi igényekhez igazítjuk, így alsó tagozattól középiskoláig minden csoportot szeretettel várunk!
Hatás, sokk, terápia (14-18 év)
A mindennapokban sok olyan hatás érhet bennünket, ami veszélyt jelenthet egészségünkre. Ahhoz, hogy ezeket már fiatalon is megfelelően tudjuk kezelni, érdemes megismernünk a működésüket, és persze elődeinktől is elsajátíthatunk néhány hasznos ötletet. A program során a diákok alaposan megismerkednek a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a droghasználat, a stressz és a testképzavarok alapvető mechanizmusaival, történetével és kezelésével.
Vitassuk meg! Vitajáték kamaszoknak (14-18 év)
Egy olyan foglalkozásra szeretnénk meghívni a középiskolás korosztályt, amely során bátran alkothatnak véleményt, megfogalmazhatják és kiállhatnak mellette! Az orvoslás fejlődése során találkozhatunk több olyan jelenséggel, szokással, amelyről eltérő vélemények fogalmazódhatnak meg az emberekben, mint az állatkísérletek, a fájdalomcsillapítás vagy a karantén járványok idején. Arra bátorítjuk a résztvevőket, hogy történeti források megismerésével bátran fogalmazzák meg véleményüket és vitassák meg társaikkal.
Valóság vagy varázslat? (8-18 év)
A foglalkozást olyan gyerekeknek terveztük, akik rajonganak a fantasy- és varázsvilágokért, és kíváncsiak rá, a filmekben, regényekben, képregényekben felbukkanó mitikus lények és varázsfőzetek honnan és hogyan erednek a való világunkból. Tökéletes program azoknak, akik szeretik az egyszarvúakat, sárkányokat, vámpírokat, bájitalokat, és szeretnének mindezek történeti és orvostörténeti alapjaival megismerkedni!
Anatómiai teatrum. Anatómia és fantázia (8-18 év)
Az emberi test, saját testünk felépítése és működése olyan ismeret, amivel minden fiatalnak rendelkeznie kell. A foglalkozáson a résztvevők játékos formában megismerhetik, hogy az elmúlt évszázadok alatt hogyan alakult elképzelésünk a testünkről, mit gondoltak elődeink a szerveink működéséről és milyen módon tanították évszázadokkal ezelőtt a test felépítését az orvosi képzéseken.
1848-49 és az orvoslás (11-18 év)
A múzeumpedagógiai óra az 1848-49-es forradalom és szabadságharc elmeséletlen történeteiről szól. Foglalkozásunkon a tábori kórházak hőseiről, orvosokról és ápolókról emlékezünk meg, Kossuth Zsuzsa, Balassa János és Markusovszky Lajos pályáját megismerve pedig fiatal résztvevőink is beleélhetik magukat a hősies csaták ritkán emlegetett, de nem kevésbé fontos történeteibe is.
Nők az orvoslásban (8-18 év)
Az évezredek során rengeteg nő járult hozzá az orvostudomány és az ápolás fejlődéséhez, sokan névtelenül, mások hírnevet szerezve, jelentős tetteikkel. Közülük talán a legismertebb Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő, és Kossuth Zsuzsanna, az első magyar ápolónő – ők ketten máig fontos inspirációt jelentenek az orvosi pályát választók számára. A program során nem csak az ő életútjukat ismerhetik meg a diákok, de olyan elismert kutatók életét és felfedezéseit is, mint Karikó Katalin vagy Banga Ilona, és így arra is kedvet kaphatnak, hogy orvossá, kutatóvá válva egy nap az ő nevüket is hasonló elismeréssel emlegessék világszerte.
A víz ereje. Fürdőkultúra és szabadidő (11-18 év)
Foglalkozásunkon a fürdővárosok izgalmas világával, nem mindennapi történetekkel ismerkednek meg, amelyeken keresztül a diákok bepillantást nyernek a 19-20. századi kultúr- és társadalomtörténet egy izgalmas szeletébe. Résztvevőink nem csak a korabeli gondolkodásról és életvitelről, de napjaink egészségtudatos szemléletéről is részletes és érdekes tudásanyagot kapnak.
Köztér, kégli, közegészségügy (11-18 év)
Hosszú időn át határozta meg a közegészségügyi helyzet a városok mindennapi életét, lakói életminőségét, lehetőségeit. Az egészségügy és a lakáskultúra erősen hatott az elmúlt századok egészségtudatos gondolkodására, és arra, ahogyan a járványok terjedését ma is kezeljük. Foglalkozásunkon a fiatalok saját várost és lakást tervezhetnek, miközben megismerik, pontosan hogyan hat egészségünkre a közegészségügy és a lakáskultúrára.
Évszázados félelmeink? Lelki egészség a történelem tükrén keresztül (14-18 év)
Foglalkozásunkon közösen keressük a választ arra, hogy különböző korszakokban hogyan gondolkodtak a mentális egészségről, miként kezelték a lelki problémákkal küzdőket. Résztvevőink megismerkedhetnek az elmegyógyintézetek történetével, a korai kezelési módszerekkel is. Emellett a foglalkozás keretében a diákok a lelki egészség megőrzésének fontosságával, néhány stresszoldó és fókuszálást segítő gyakorlattal is megismerkednek.
Ha kitör a frász… Népi gyógyászat (8-18 év)
Szeretnéd megismerni, mire való egy frászgyertya vagy frászsapka? Esetleg az offerekről tudnál meg többet? Kiállításunk gazdag a népi gyógyászat emlékeiben és eszközeiben - a foglalkozáson ezeket fedezzük fel a résztvevőkkel közösen, beszélgetve ezek hatásáról, a mögöttük húzódó gondolatokról, hagyományokról, és hogy miként illeszkednek a nyugati orvoslás történetébe. Az intézményben zöldellő herbáriumban (gyógynövénykertben) pedig a fiatalok közelebbről is megismerkedhetnek számos gyógyhatású növénnyel.
Egészségtudatosság – egészségnevelés, egészségkultúra (8-18 év)
Játékos foglalkozásokon keresztül a diákok megismerkedhetnek saját testük felépítésével és működésével. A program fókuszában az egészségtudatosság, egészségünk megőrzése áll, amin keresztül megismerjük az elmúlt korok egészségkultúráját, annak számos, múzeumunkban őrzött emlékével együtt.
Testnedvek és álommedicina. Ókori orvoslástörténet (8-18 év)
Foglalkozásunkon az ókori orvoslás különös világát idézzük fel, mit gondoltak az egyiptomi, görög és római korok gyógyítói az emberi testről. Megismerjük a korai orvoslás nagyjai, Hippokrasztész és Galénosz felfedezéseit és elképzeléseit, és ezeket összevetjük a modern orvostudományunk ismereteivel.
Mi a módi? Divat és egészségügy (11-18 év)
Bár elsőre meghökkentő lehet, divat és egészségügy sokszor kéz a kézben jár. Elődeink betegségei, egészségi állapota, az emberi test működéséről alkotott képük alapvetően befolyásolta a divatot az évszázadok során. Korszakokon átívelő programunkon megismerkedünk többek között a hosszú szoknya, a fűző és a kesztyű viselésének eredendő okaival és veszélyeivel is!
Fenntarthatóság az egészség szolgálatában (8-18 év)
A fenntarthatóság és ökotudatosság napról napra válik egyre fontosabbá modern, technika uralta társadalmunkban. Múzeumunk adottsága, hogy tárgyi és szellemi gyűjteménye révén bemutathat elődeinktől elleshető hasznos technikákat és fogásokat. Foglalkozásunkon olyan, akár ma is folytatható szokásokkal ismerkedhetnek meg a fiatalok, melyeket maguk is átültethetnek az egészségtudatos mindennapokba.